2014. február 21., péntek

Első találkozásom a csicseriborsóval

Már régóta szemezgetek egy recepttel, és végre kipróbáltam:)
Még sosem kóstoltam a csicseriborsót, de gondoltam, nem árt végre kipróbálni.

Előzményként íme egy kis wikis infó:

"Tartalmaz nagyjából 20%-ban fehérjét, 40%-ban szénhidrátot, B1- és B6-vitamint, valamint folsavat. Ásványi anyag tartalma is kedvező, sok magnéziumot, vasat és cinket tartalmaz. Energiatartalma: 275 kcal (1152 kJ)/100 g.
Éretlen magjait a borsóhoz hasonlóan főzeléknek, levesnek, éretten főzeléknek, köretnek (saláta, püré) fogyasztják. Pörkölt csemegeként is igen kedvelt, mivel íze a dióéhoz hasonló. Magját hazánkban régebben a babhoz hasonlóan fogyasztották, pörkölve kávépótlónak használták. Egyes országokban, különösen a Közel- és Közép-Keleten valamint Indiában abraktakarmánynak is termesztik magas fehérjetartalma miatt. A csicseriborsó az egyik legelfogadottabb hüvelyes növény a biotermékek piacán. Egységnyi területről sokkal több fehérjét ad, mint az árpa, a zab, a kukorica, a köles vagy a bükköny. Jobb az emészthetősége és a biológiai értéke, mint a babé vagy a lencséé. Zöldtrágyanövényként is hasznosítható.
A csicseriborsó lisztje adalékként, helyettesítőként is hasznosítható. Így péksüteményekben is felhasználható lenne, általa a kenyér is ízletesebb, tovább eltartható. Diabetikus és gyógyászati hatása is figyelmet érdemel."

Elég jól hangzik, igaz?

Nem is csigázlak Titeket tovább:) Íme a recept (forrás: Nők Lapja Konyha 2012. április):

Római köményes húsgombóc csicseriborsós salátával

Hozzávalók 4 adaghoz:

húsgolyó:
- 40 dkg darált sertéshús (én 50 dkg-t használtam fel)
- 1 tojás
- 1 fej vöröshagyma
- só, frissen őrölt bors
- 1 tk frissen őrölt római kömény
- friss petrezselyem ízlés szerint
- olaj a sütéshez

saláta:
- 10 dkg árpagyöngy - épp kifogytam, így 12 dkg barna rizs lett helyette
- 20 dkg főtt csicseriborsó (v 40 dkg-s konzerv lecsepegtetve - 26 dkg)
- 10 dkg paradicsom (2 közepes)
- 10 dkg kígyóuborka - kihagytam, mert nem volt itthon, tettem bele 1 db zöldpaprikát
- 1 fej lilahagyma
- 2 gerezd fokhagyma
- petrezselyem ízlés szerint
- 1 db citrom
- fél dl olívaolaj (2 ek napraforgó olajat használtam)
- só, frissen őrölt bors
+1 Volt itthon zacskós vegyes zöldsali, 160 grammos, azt is beletettem:)

Elkészítés:

A salátához sós vízben főzzük meg az árpagyöngyöt. A csicseriborsót mossuk át, keverjük el a leszűrt árpagyönggyel. Kockázzuk fel a paradicsomot, (uborkát) zöldpaprikát, lilahagymát. A petrezselymet és fokhagymát vágjuk apróra, keverjük mindegyiket a salátához. Facsarjuk rá 1 citrom levét, keverjük bele az olajat, enyhén sózzuk, frissen őrölt borssal ízesítsük. Tegyük összeérni a hűtőbe.


A darált húst keverjük el a tojással, sóval, borssal, római köménnyel. Adjuk hozzá az apróra vágott hagymát és petrezselymet. Gyúrjuk össze a masszát, hűtőben hagyjuk pihenni 20 percet, majd formázzunk gombócokat.
A recept szerint bő olajban kellene kisütni. Viszont én sütőpapíros tepsibe tettem, megspricceltem olajjal, és 200°C-on 20 perc alatt megsütöttem:)

Az eredeti recept szerint 1 adag 45 g szénhidrátot tartalmaz, de mivel én némileg módosítottam a recepten, újraszámoltam. A különbség nem eget rengető:) Íme 1adag tápértéke, 3 fasírtra és 20 dkg salira számolva:


Energia (kcal) Szénhidrát (g) Fehérje (g) Zsir (g)
855,59 50,72 34,77 26,25

Csirkemellel 7g zsír, és így 50 kcal spórolható meg, és némi jobb, zaftosabb íz:)

No, megyek is burkolni:P






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése